projekty
Probíhající projekty
Program Erasmus+ pro žáky a děti ZŠ a MŠ Jana Broskvy 3
Letos v květnu děti a žáci naší školy v doprovodu pedagogů vyrazili na vzdělávací program na Slovensko, k naší spřátelené škole ZŠ a MŠ Krajné, a to v rámci projektu skupinové mobility žáků Erasmus+. Hlavním cílem tohoto třídenního programu byla environmentální a jazyková výchova, tedy seznámení s jazykovými odlišnostmi a porozumění slovenskému jazyku, ekologická výchova a učení prožitkem, utváření pozitivního a ohleduplného vztahu k přírodě a k sobě navzájem.
Navštívili jsme rodinnou farmu Uhliská v lůně přírody, skrytou mezi kopci, po kterých se prohání koně a pasou se ovečky. Děti a žáci se seznámili s mnoha domestikovanými zvířaty, obdivovali hmyzí hotel, spoustu malých jehňátek a koníky, na jednom z nich si i vyzkoušeli jízdu. Navíc ještě ochutnaly čerstvý kozí sýr, který zmizel v bříškách beze zbytku!
Nedaleko řeky Váh se nad krajinou vypíná na vysoké skále hrad Beckov, jehož zříceninu jsme s dětmi a žáky důkladně prozkoumali. Mohli jsme si vyzkoušet obléhání pomocí praku, rytířskou drátěnou košili, různé dobové společenské hry a skládačky, akustiku gotické kaple s Madonou, poznat některé hradní pány, jak se stravovali a jaká osobní hygiena byla tehdy možná. Navíc jsme byli unešeni nádherným výhledem do okolí, až na hraniční Javořinu, vrchol přístupný i z české strany.
V základní škole s mateřskou školou v Krajném nás velice mile přijali, žáci se rozdělili do skupinek podle ročníků a plnili různé aktivity společně se svými slovenskými vrstevníky. Někteří společně počítali a poznávali okolí školy, jiní se zase učili navzájem české a slovenské písničky, něco z pověstí, další si hráli na zvířátka a nacvičovali spolu pohádku. Všichni využili různé venkovní prostory, které má škola v okolí k dispozici. Žáci tak poznávali jazykové odlišnosti a podobnosti, rozvíjeli své komunikativní a sociální kompetence. Také jsme obdivovali školní knihovnu, prostorné a rozmanitě vybavené třídy pro školní družinu, útulný prostor pro práci speciální pedagožky s žáky, kteří potřebují další podporu, a plně vybavené digitální učebny. Našim slovenským přátelům jsme věnovali památeční přívěsky vytvořené speciálně pro tuto příležitost panem Benešem, tatínkem naší žačky. Děkujeme.
Děti z mateřské školy měly možnost se zapojit do společných aktivit, ať už hudebních, pohybových či různě interaktivních, při kterých rozvíjely svou slovní zásobu a kooperativní myšlení. Pak pokračovali venku v dalších aktivitách tematicky zaměřených na hospodářská zvířata, kde docházelo k dalšímu vzájemnému porozumění.
Na závěr našeho poznávání slovenské přírody a kultury jsme zavítali na jih do včelařství Adonis, nedaleko Bratislavy. Čekal nás zde interaktivní program, při kterém jsme se osobně seznámili se životem včelek a také si některé činnosti sami vyzkoušeli.
Všechny děti i žáci si přivezli domů spoustu zážitků, na které jistě budou rádi vzpomínat. Cíle našeho programu byly splněny a rádi bychom učitele a žáky ze ZŠ a MŠ Krajné brzy přivítali zase u nás v Chrlicích.
Erasmus+ splněn
V rámci mobility projektu Erasmus+ vyrazili na Slovensko i žáci a učitelé ZŠ a MŠ Jana
Broskvy. Hlavním cílem této mobility byla environmentální a jazyková výchova –
poznání odlišností, porozumění a seznámení se s jiným životní stylem, který
nabízí bytí na Myjavské pahorkatině, v podhůří Malých Karpat, s důrazem na
prohloubení ekologického myšlení a rozvoje komunikativních kompetencí.
Nejprve jsme se seznámili s vedením Gazdovstva Uhliská – malého statku v
Nemšové – kde se zaměřují na chov koní a dobytka. Zde si žáci ověřili své
znalosti z chovu hospodářských zvířat a zjistili, co obnáší péče o celé
hospodářství. Orientaci v horském terénu jsme ověřili lehkou turistikou na
rozhlednu Malý Jelenec a jako kulturní seznámení se Slovenskem jsme využili
návštěvu města Trenčína a jeho dominanty, Trenčínského hradu.
Poté následovalo seznámení se s prostředím ZŠ Krajné. Jedná se o malou základní
školu, která přijímá žáky ze všech přilehlých obcí. Škola je velmi dobře
vybavena, jak po stránce digitální, tak po stránce environmentální, kdy jsou
její hlavní předností venkovní prostory, ať už se jedná o hřiště nebo o
venkovní altány, které mohou a které také slouží coby venkovní učebny. Škola má
také vlastní úly, kde se žáci mohou věnovat včelařství, nebo žáci mohou navštěvovat
turistický kroužek.
Naši žáci se seznámili se slovenskými v paralelních ročnících, kde zažili
společný vzdělávací program zaměřený na jazykové odlišnosti, péči o životní
prostředí a udržitelnost. Vzájemně jsme se představili a diskutovali jsme zejména
o možnostech, které přináší takové rozmanité přírodní prostředí, které se
nachází v okolí školy a obce Krajné. Zažili jsme si i výjezd a výšlap školního
turistického kroužku na blízký Čachtický hrad, kdy na nás hluboce zapůsobila
zdejší krajina.
Závěrem našeho poznávacího pobytu byla návštěva hlavního centra – Bratislavy,
kde jsme poznali významné památky, včetně Bratislavského hradu.
Hlavním cílem mobility bylo prohloubit ekologické cítění žáků a jejich jazykové
a komunikační schopnosti. Obklopeni překrásnou přírodou a přátelským kolektivem
učitelů a žáků ZŠ Krajné jsme tento cíl jistě naplnili a navázali jsme na
tradici spolupráce se spřátelenou školou, kterou snad brzy přivítáme na oplátku
my u nás.
Slovy našich nadšených žáků: Dovidenia!
(s podporou Magistrátu města Brna)
Díky tomuto projektu se v naší ZŠ a MŠ učí děti anglickému jazyku již od mateřské školy.
Zrealizované projekty
Číslo prioritní osy:
7.1 – Počáteční vzdělávání
Číslo oblasti podpory:
7.1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
Stručný obsah projektu:
Cílem projektu je prostřednictvím nových metod a nástrojů docílit zlepšení stavu počátečního vzdělávání na základní škole. Zkvalitnění a zefektivnění výuky bude dosaženo metodickým vzděláváním a podpůrnými kurzy pedagogických pracovníků, tvorbou a následným používáním nových metodických pomůcek a učebních materiálů ve výuce. Zvýšení efektivity práce se žáky ve vybraných prioritních tématech bude probíhat individualizací výuky prostřednictvím dělení hodin nebo podporou při vzdělávání žáků se SVP a žáků mimořádně nadaných. Snížení výskytu rizikového chování u žáků ZŠ a podpory rovného přístupu ke vzdělávání bude v projektu podpořeno zapojením asistenta pedagoga, psychologa, speciálního pedagoga nebo zavedením programu primární prevence.
Číslo prioritní osy:
7.1 – Počáteční vzdělávání
Číslo oblasti podpory:
7.1.1 – Zvyšování kvallity ve vzdělávání
Stručný obsah projektu:
Projekt vychází ze současného stavu realizace ŠVP a je zaměřen na implementaci nového ŠVP pro jednotlivé obory ve vzdělávání. Cílem projektu je posílení schopnosti získávání jednotlivých kompetencí žáků ZŠ pomocí provázanosti jednotlivých vzdělávacích oblastí a zabezpečit tak vyvážený rozvoj žákovy osobnosti. Specifickým cílem je vytvoření blokových modulů výuky v každé vzdělávací oblasti pro jednotlivé ročníky druhého stupně ZŠ.
V důsledku komplexního rozvoje výuky chceme vytvořit moderní edukační prostředí, výukové programy orientované na důslednější využívání mezipředmětových vztahů, inovovat studijní opory rozšiřující standardní výuku a e-learningové programy pro talentované a nadané žáky. Propojovacím prvkem bude zavádění ICT do všech blokových modulů.
V době realizace projektu dojde k aplikaci a ověření 8 bloků výuky.
Obec Brno – Chrlice už dlhší čas rozvíja svoje priateľské vzťahy so slovenskou partnerskou obcou Krajné. Veľakrát sa nielen zástupcovia obcí, ale aj miestnych spolkov a samotní občania stretli pri priateľských aktivitách. Či už to bolo stretnutie poľovníckych združení, stretnutia futbalistov, seniorov, alebo obecných dobrovoľných hasičských zborov. Od r. 2005 sa začali výmenné aktivity medzi DHZ z Krajného a zásahovou jednotkou SDH Brno – Chrlice. Tradične sa krajňanskí hasiči zúčastňujú memoriálu Leopolda Šroma v družobnej obci Brno – Chrlice a chrlickí hasiči súťaže „Krajnianska prúdnica“. DHZ Krajné má výbornú spoluprácu so Základnou školou v Krajnom. Pravidelne sa zúčastňuje osláv Dňa detí a predvádza ukážkové cvičenie mladých hasičov.
V tomto roku sa po prvýkrát stretnú aj deti krajnianskej a chrlickej základnej školy. Koncom roka 2010 sme pripravili v spolupráci s partnerskou slovenskou obcou mikroprojekt s názvom Tancuj, maľuj, spievaj, cez hranice snívaj. Tento mikroprojekt bol v hodnotení úspešný a bude spolufinancovaný Európskou úniou, z prostriedkov Fondu mikroprojektov, spravovaného Trenčianskym samosprávnym krajom.
Cieľom projektu je nadviazať partnerstvo medzi žiakmi prostredníctvom výmenných pobytov, so zameraním na voľnočasové aktivity. Zvýšiť jazykovú kompetenciu žiakov v slovenskom a českom jazyku, podporiť vytváranie osobných kontaktov medzi žiakmi a učiteľmi. Nosnou myšlienkou projektu je aktívne zapojenie detí slovenskej a českej obce do tvorby vlastného kultúrneho programu v česko – slovenskom pohraničí. V novembri tohto roku sa v obci Brno – Chrlice, ale aj na slovenskej strane hranice – v obci Krajné uskutočnia národne umelecké súťaže žiakov základných škôl v oblasti hudby, tanca, divadla a literárneho a výtvarného umenia. Najšikovnejšie deti z oboch škôl vytvoria ucelené umelecké, česko – slovenské pásmo, s ktorým sa predstavia verejnosti. Po prvýkrát vystúpia slovenské a české deti v Krajnom v období predvianočných príprav, počas Adventu. Chrlické deti pôjdu na Slovensko na návštevu – na výmenný dvojdňový pobyt. Okrem toho, že predvedú Krajňancom svoje nadanie, talent a schopnosti, oboznámia sa s ich obcou a jej okolím. V Krajnom pre nich pripravili tvorivé dielne, kde budú vyrábať rôzne veci z prírodných materiálov – slamy, hliny, papiera. Vyrobené darčeky si odnesú ako spomienku na návštevu v Krajnom, alebo ich môžu podarovať svojim najbližším, spolužiakom, ktorí sa návštevy v Krajnom nemôžu zúčastniť. Zároveň sa počas svojho pobytu oboznámia so zvykmi, obyčajmi a ľudovými remeslami krajnianskeho regiónu. Súčasťou celého programu bude aj vernisáž – otvorenie výstavy výtvarných dielok českých a slovenských detí, ktorá zas v budúcom roku poputuje do Chrlíc. V júni roku 2012, počas chrlických Krojovaných slávností prídu zas slovenské deti na výmenu do Chrlíc, aby tu prezentovali svoje nadanie a talent a pripravili pre verejnosť vystúpenie – umelecké pásmo, spolu so svojimi českými kamarátmi. Vezmeme slovenských žiakov na výlet do svetoznámej priepasti Macocha a budú sa plaviť spolu loďkami po podzemnej riečke Punkva.
Žiaci krajnianskej školy so svojimi pedagogickými pracovníkmi vytvoria počas realizácie projektu DVD, na ktorom budú prezentované partnerské obce, základné školy, ukážky z priebehu projektu, ukážky z vystúpení s umeleckým pásmom, priebeh vernisáže výstavy, tvorivé dielne, ale aj výlet do Macochy a pod.
Mikroprojekt prispeje k odstraňovaniu jazykovej bariéry medzi deťmi, k vzájomnému spoznávaniu kultúr slovenského a českého regiónu. V rámci spoločného umeleckého pásma sa deti a mládež oboznámia s literárnymi dielami slovenských aj českých autorov (prednes poézie a prózy), s ľudovou piesňou, folklórom a miestnymi zvykmi a obyčajami. Počas realizácie tvorivých dielní spoznajú miestne remeslá a budú môcť porovnávať miestne tradičné spôsoby výroby remeselných výrobkov ako aj použitie rôznych vzorov (výroba keramiky, výrobky zo slamy, výroba a zdobenie medovníkov a pod.)
Vytvorené umelecké pásmo, ako aj výstava výtvarných diel budú výsledkom spolupráce slovenských a českých detí a budú prezentované na oboch stranách hranice. Nielen deti základných škôl a učitelia, ale aj široká verejnosť regiónov sa oboznámi s kultúrnymi a spoločenskými tradíciami svojich cezhraničných partnerov.
Autor článku: Danka Palkechová, manažérka projektu
- DVPP – 4 učitelky absolvovaly 80 hodinový kurz zaměřený na skupinovou nebo individuální práci v oblasti logopedické prevence
- Tvorba a realizace školních projektů byla zaměřena zejména na podporu rozvoje řeči u dětí předškolního věku ve spolupráci s rodiči v návaznosti na školní vzdělávací program. Jazyková odpoledne probíhala v šesti třídách MŠ prostřednictvím pro děti známých pohádek. Cílem bylo ukázat rodičům metody a formy práce v oblasti logopedické prevence včetně pomůcek pro nácvik správného dýchání apod. Další důležitou aktivitou bylo čtení s rodiči, které předcházela návštěva pobočky knihovny Jiřího Mahena.
- Zajištění vybavení tříd pomůckami – byly zakoupeny pomůcky pro řečovou výchovu na podporu logopedické prevence do všech tříd MŠ a byl vytvořen materiální základ pro fungování nově zřízené speciální logopedické třídy, která byla otevřena od 1. 1. 2014.